13 coses que he après sobre l’escriptura de poesia durant l’última dècada

Fa poc temps estava buscant els meus antics correus, buscant alguna cosa específica per enviar a un amic i em vaig trobar amb un conjunt de poemes que havia escrit els anys 2010 i 2011. Els havia enviat per correu electrònic, probablement per imprimir-los. per a un mic micògraf o per enganxar a una llibreta que ha estat enterrada amb el temps.

Alguns d’ells els recordo d’escriure de manera viva, d’altres no en tinc cap record. Era com llegir les paraules d’una altra persona. Tenia 18 anys, al començament del primer any d’unió, i llegir la poesia és una estranya finestra per al meu jo. Tota aquesta innocència, consciència de si mateix, idealisme i vulnerabilitat. Deu meu. Ser adolescent és el pitjor.

Els poemes no són excel·lents, però són encantadors. Tot just començava a escriure i no sabia gaire del formulari.

Després de 10 anys, he après una mica sobre l’escriptura. Com a conseqüència, la meva poesia ha canviat i (espero), però a mi no em correspon jutjar. De qualsevol manera, aquí teniu les regles a les quals sempre intento complir-me quan escric.

Escriu com ningú no el llegirà.

Això no significa compartir necessàriament els vostres secrets més profunds, foscos o vergonyosos. Es tracta de desprendre’s d’aquella veu al cap que diu constantment “però què pensarà la gent?”. Si ho escolteu, escriureu de forma més reservada i conservadora.

La pàgina és vostra. Ompliu-lo amb les idees estranyes fotudes que vulgueu. Torna boig, fosc, torna ximple, torna inquietant, torna malament sentimental. Si no us treu tot això del cap i a la pàgina, mai no arribareu al cor del que sou capaços de crear.

Dit això, si voleu millorar com a escriptor, haureu de compartir la vostra redacció amb el temps. Però, surt-ne primer, i després pots preocupar-te per aquesta part.

Odiïs el que escrius el 90% de les vegades. Però no deixeu que això us aturi.

Quan es tracta d’escriure o crear qualsevol cosa probablement, sempre sereu el vostre crític més dur. És clar. Coneixeu totes les diverses maneres d’haver pogut escriure alguna cosa d’una altra manera.

Inevitablement, passareu molt de temps escrivint coses que no creieu gaire bones. I això pot ser profundament desmoralitzador. Personalment he passat mesos i anys fins i tot de no poder escriure res del que estic content.

Però no us allibereu mai! Feu un descans, mireu-ho enrere en un mes i, potser, podreu veure alguna cosa interessant que estigués massa ocupat tenint en compte en aquell moment.

A més, no us oblideu a escriure sense parar. Llegiu, aneu a nits de poesia i tallers d’escriptura, mireu pel·lícules o obres de teatre, aneu a galeries d’art, passeu amb amics, passeu a ballar, feu coses i podríeu trobar noves idees o pensaments que us inspiraran.

Sigueu precisos amb les vostres paraules i estructura: sempre pregunteu per què.

Parlant de ser el teu crític més dur, també sóc el meu editor més dur. Per a mi, l’etapa d’edició és on realment es crea el poema. La primera etapa de l'escriptura és el que penso.

Mentre estic editant, qüestionaré absolutament tot. És correcta aquesta paraula, o la vaig triar perquè no em podia molestar per arribar a una de millor? M'agrada aquesta línia, però encaixa amb el poema en general? Aquesta línia és bona, o la he inclòs perquè rima? Aquest poema seria més potent amb una esquema o estructura diferent de rima?

L’edició és bàsicament jo fent batalla amb la meva pròpia mandra! Així doncs, no em conformo amb que s’acabi un poema només perquè estic cansat de treballar-hi.

L’estètica no substitueix l’honestedat.

Quan escrius una estona des de fa temps, aprens a fer que les paraules sonin força, per crear ritmes o fluxos sorprenents. Aquesta és una etapa perillosa per ser-hi, perquè és molt fàcil caure en el parany de sacrificar l’honestedat de les teves paraules per l’estètica.

Sempre qüestioneu què afegiu una línia al vostre poema. Si tan sols ... sona bé, feu-ho a la paperera.

I quan esteu editant, tingueu cura que no estigueu xerrant la vida del vostre poema per estil. Hi ha una línia fina entre l’edició per augmentar el vostre treball i sobre l’edició fins que sembli intel·ligent, però no significa res.

La poesia de la pàgina i la paraula parlada són bèsties molt diferents: decidiu quina escriu.

Quan escolteu poesia, el públic té molt menys temps per processar-lo que no pas si el llegissin en una pàgina, així que és bo repetir el vostre punt diverses vegades de maneres diferents per ajudar-lo a endinsar-se.

També hi ha distraccions molt més gran, per la qual cosa veig que és millor tenir un ritme i una rima més fluixos i variables, de manera que les persones s’entretinguin, sorprenguin i es posin més atenció.

Amb la poesia de pàgina, menys sempre és més. Pot ser econòmic amb el vostre idioma i menys transparent en la manera de transmetre les vostres idees perquè la gent passarà més temps amb ell. També podeu fer servir una estructura i un ritme molt més regulars si voleu.

Per descomptat, aquestes no són regles dures i ràpides. Qualsevol poema es pot interpretar o llegir, i encara funciona. Però cada poema sempre s’ajustarà molt millor en un format o un altre.

La forma és tan important com les paraules.

Solia girar el nas cap a les formes poètiques. Sonets, haikus, couplets, tots podrien anar a l'infern pel que em referia. Sóc un esperit lliure, un autèntic original. Les meves idees no es poden restringir.

Per sort, des de llavors he après que no sóc millor que Shakespeare i Bashō. I aquesta estrofa lliure i en blanc està totalment bé, però si només penses en les paraules i no penses en la forma en què les presentes, et falten la meitat de les eines que tens a la teva disposició.

Podeu triar un formulari que compleixi les vostres paraules: si esteu escrivint alguna cosa simplista, lleugera o humor que podria ser una rima ABAB. Si esteu intentant transmetre una idea o argument molt específics, podríeu utilitzar una estructura de sonet o villanelle, que tant utilitzen acoblaments finals.

Podríeu utilitzar una forma que entri en conflicte amb el vostre poema, per exemple, una rima ABAB amb un poema força melancòlic. I no hi ha res que us impedeixi confeccionar el vostre propi formulari.

Subvertir una forma regular a la meitat d’un poema també pot ser una forma molt potent d’indicar un canvi o inquietar a les persones.

La poesia confessional no és necessàriament bona poesia.

Mai escric bé quan estic enfadat o molest. Tot i que escriure en aquests moments pot ser molt, molt catàrtic, i de vegades hi ha alguna cosa que es pot recuperar en l’edició, sovint pot llegir més com una entrada enutjada del diari que qualsevol cosa de valor artístic.

Recordeu que només perquè una experiència és important per a vosaltres, no necessàriament interessarà a ningú! I els fonaments de la vostra experiència no són poesia per si mateixos. La poesia prové de com emmarques l’experiència. Com trieu explicar aquesta història i per què trieu explicar-la. Què obtindrà la gent a través de la declaració.

Hi ha un nombre infinit d’opcions que podeu fer quan escriviu, així que no us conformeu amb el primer que en penseu.

Si no canvieu el to, el vostre poema és avorrit.

Siguem sincers, ningú vol llegir ni escoltar deu minuts de solemnitat. S'apagaran. I això no és perquè la seva atenció és massa curta o no s’està esforçant prou. És perquè si només toqueu un to amb el vostre poema, li és impossible portar cap pes.

Per exemple, si estàs constantment trist, no serà gens trist perquè no hi ha res per comparar-lo. Si, tanmateix, s’injecta una mica d’humor, una línia divertida o dues, la tristesa pot ser elevada a la tragèdia.

Igualment, si el vostre poema és divertit, començarà a sentir-se incòmode en lloc d'entreteniment. Així que barregeu-ho!

Tingueu cura amb l’al·legoria i la metàfora, que poden sonar molt fàcilment.

És tan fàcil caure en els clics, que sovint, ni tan sols m’adono que ho faig. Sí, la pluja a fora reflecteix la meva tristesa. Sí, les fulles que cauen dels arbres em representen movent-me endavant. Sí, aquest gos que dorm allà és l’al·legoria perfecta per a la recerca inútil del sentit de la humanitat en un món sense sentit i només ens hauríem de conformar com és que aquest gos i ...

Crec que el més important que he après és que no tot és sobre mi, i no tot el que veig es relaciona directament amb les meves experiències personals. Sobretot quan es tracta de la natura.

En lloc de pensar d'aquesta manera, penseu en detalls. Pregunteu-vos quin valor té la comparació que feu. Si us plau, sigueu tan verídics i precisos sobre el que esteu intentant transmetre, i les il·lusions picades o forçades ben aviat començaran a semblar el que són, sense pensar i gandul.

No expliqueu mai el vostre poema.

Hi ha tant, si no més, poder en les paraules que no utilitzeu com les que feu. Sempre se li ha de proporcionar espai a l’oient o al lector per esbrinar què passa en un poema, què significa o què significa per a ells.

Si expliqueu plenament de què parleu, per molt profunda que sigui la vostra idea, mai no quedarà amb la gent de la mateixa manera. És com veure una pel·lícula tot expositiva. T’avorreixes, deixa de pensar, perquè no et demana res.

Per a mi, el truc per evitar això entra en l’edició. Quan llegiu el vostre treball podreu detectar els llocs on oferiu massa explicacions. Sempre he tallat aquestes línies de seguida. Si el vostre poema no té sentit sense ells, ja sabreu que encara no ha acabat.

Però tampoc no ho complicis mai.

La poesia no ha de ser accessible a l’instant per a tothom, de fet, es beneficia d’haver estat escrita d’una manera que es triga una estona a entendre-la.

No s'hauria de fer obscur pel fet de ser "artístic". Segons la meva opinió, això fa que la poesia es pugui llegir com elitista, pretenciosa i freda. Tot i això, és un tema espinós. Qui sóc per dir què és obscuritat voluntat, què és elitista i què és poesia que és només una mica més complexa i val la pena dedicar més temps a escopir?

No tinc resposta a això. Però per evitar una obscuritat innecessària en el meu propi treball, sempre faig que el meu llenguatge sigui tan accessible com pot ser dins del context del poema.

La inspiració no pot aparèixer al buit. Si la resta falla, robeu a altres persones.

Jo solia (i encara ho faig, si sóc sincera) em vaig enganxar a la idea d’originalitat. Què ofereixo que és diferent? Què porto a la taula per afegir alguna cosa nova als milers de poemes publicats per aquí?

Sovint, aquestes preguntes poden posar-me en estranya fins que no puc escriure res. I no serveixen per res. L’única pregunta que us haureu de fer amb tota regularitat és, us agrada fer-ho? Si la resposta és sí, seguiu fent-ho.

Probablement he passat un bon any a escriure poemes que eren bàsicament còpies de carboni de poemes ee cummings. Estava obsessionat. I està bé. No us hauria devergonyir de copiar la gent durant un temps! La imitació pot ajudar-vos a aprendre noves maneres d’escriure i us permetrà comprendre què és el que us agrada d’aquest estil.

Així que jodes ser original. Robeu idees a tantes persones com vulgueu i el vostre propi treball serà més ric i interessant. La vostra veu única, o qualsevol cosa que sigui, acabarà apareixent.

Podeu escriure sobre qualsevol cosa.

Està clar, això ho sé. Però crec que val la pena dir-ho. No sé de vosaltres, però quan era a l'escola vaig trobar molta poesia que vam llegir realment inspirant i seca. Potser m’agradaria si el tornés a llegir, però d’adolescent, tot el que veia eren adults que escrivien poemes obscurs i pretenciosos sobre temes i temes fantàstics en els quals no m’interessava gens.

Durant molt de temps vaig pensar que la poesia havia de ser aquesta forma d’art realment elevada. Que cada poema havia de tenir un missatge increïblement profund. I per descomptat, podeu escriure poemes sorprenents sobre l’enamorament, l’ensuls i el BIG STUFF. Però també podeu escriure poemes sorprenents sobre seure a casa menjant torrades. De fet, si us plau. M’encantaria llegir més poemes al respecte.

Podeu llegir la meva poesia a @ poppy.poet a Instagram.